Atunci când uiți pe ce lume ești

Că tot am trecut de ziua păcălelilor, mi-am amintit de două situații amuzante din anii 90, asemănătoare între ele, pe când se făcea presa pe plumb. De fapt, pe când exista presă…

Ambele întâmplări s-au petrecut în anii 1994-1995, pe când lucram la fostul cotidian „Sportul Românesc”, care își avea sediul redacției în Palatul Universul din strada Brezoianu, unde era de asemenea și tipografia. La aceeași tipografie își scotea ziarul și concurența, adică „Gazeta Sporturilor”. Interesant că la etajul 2 al amintitei clădiri, acolo unde se făceau machetările, mesele pe care se aflau plumbii paginilor ambelor ziare erau așezate unele lângă altele. Tot vecine erau și cămăruțele unde își desfășurau activitatea echipele de corectură ale ambelor cotidiane. Astfel, nu de puține ori se întâmpla ca unii atunci când își luau propriile șpalturi sau pagini pentru corectură într-un gest colegial să le aducă și pe cele ale celorlalți. După ce treceau de corectură, aceste pagini erau preluate de responsabilul de număr, iar după verificarea amănunțită (cel puțin așa trebuia să fie) deveneau bune de tipar, aceasta în cazul în care nu mai voia să se mai uite pe ele redactorul-șef sau adjuncții. Am făcut toate aceste necesare precizări pentru a prezenta contextul și totodată pentru aducerea la cunoștiință a celor mai tineri a unei părticele din algoritmului facerii unui ziar în… epoca plumbului.

Într-o seară, pe când îmi venise rândul să fiu responsabil de număr, coborâsem la etajul 2 să văd dacă aveam vreo pagină pe care o puteam examina. La ieșirea din sala de machetare dau ochi în ochi cu cel care era de servici în acea zi la „Gazeta Sporturilor”, un ziarist mai în vârstă, Vasile Tofan, zis și nea Tofi (care se ocupa mai ales de sporturile nautice). Trebuie să menționez că plecasem de la „Gazeta Sporturilor” de patru ani și până să ajung la „Sportul Românesc” mai fusesem și la „Fotbal Plus”. Iar cu nea Tofi exact de patru ani nu mă mai văzusem. Revenind la momentul întâlnirii cu el, văzându-l l-am salutat politicos, vrând apoi să merg spre redacție. M-a salutat la rându-i, după care m-a întrebat dacă este vreo pagină gata. „Nea Tofi, chiar te interesează dacă e gata vreo pagină de la «Sportul Românesc»?” – l-am întrebat la rându-mi, nedumerit. „Cum adică de la «Sportul Românesc»?” – m-a chestionat, ridicându-și sprâncenele. „Nea Tofi, păi eu sunt la «Sportul Românesc», am plecat de la «Gazetă» acum patru ani” – l-am lămurit eu. A dat din cap ca și când ar fi înțeles, însă chipul i-a rămas tot confuz, îndreptându-se nesigur spre sala de machetare…

MargaritCam peste un an s-a întâmplat o fază tot din același capitol, dar mai tare. De această dată nu am mai fost direct implicat, ci doar martor ocular. Aveam un coleg, Marius Mărgărit (în fotografie), care mai scrie și azi la „Gazeta Sporturilor”. Pe-atunci însă lucram împreună la „Sportul Românesc”. Un băiat cu suflet mare, coleg minunat, mi-aș fi dorit să fi avut cât mai mulți care să fi avut caractere ca al lui. Existau și momente când Marius devenea mai aerian, motiv pentru care a fost autorul mai multor întâmplări antologice. Una dintre acestea o voi relata în cele ce urmează și s-a întâmplat când a fost responsabil de număr. A apărut omul de la sala de machetare cu o pagină, fericit că a putut începe treaba din timp. A corectat-o în amănunt, cu multă atenție și răbdare. Concentrarea pe fața lui era maximă. După ce a terminat-o, încurajat că avea un asemenea spor, a coborât de grabă să aducă o nouă pagină. În acest timp însă, unul dintre colegii aflați în apropierea biroului său a aruncat o privire întâmplătoare asupra paginii tocmai corectate și a rămas perplex când a văzut că era o pagină de… „Gazeta Sporturilor”.

Leave a Reply

