Cum l-a adus „Liță” Dumitru pe „Rică” Răducanu la Steaua

alaturi de Ion DumitruÎn urmă cu câțiva ani am avut plăcerea să-i iau un interviu fostului celebru fotbalist Ion Dumitru (în foto suntem chiar după interviu), zis și „Liță”, pentru revista FCSB. Din nefericire nu a mai văzut lumina tiparului din cauza faptului că amintita revistă și-a întrerupt brusc apariția odată cu decizia incredibilă luată de cei din conducerea Stelei de a-și distruge departamentul de marketing, condus până atunci cu atâta competență de Boby Durbac (fiul fostului mare rugbyst, Răducu Durbac, plecat prematur dintre noi, împușcat în decembrie 1989).

Interviul a fost unul interesant, știut fiind faptul că fostul mare fotbalist nu s-a ferit niciodată să spună lucrurilor pe nume. Cel mai distractiv pasaj, pe care am vrut să-l redau în cele de față, a fost de departe cel în care povestește savuros momentul aducerii lui „Rică” Răducanu, fostul mare și hazliu portar, la Steaua, el fiind principalul mediator. Căci Ion Dumitru devenise un om important pentru Steaua și în afara dreptunghiului verde, fiind trimis de șefii clubului să poarte negocieri cu fotbaliștii țintiți pentru a fi aduși la Steaua. „Una era să se ducă un om în uniformă să negocieze cu ei, și alta era s-o facă Liță Dumitru” – explică el această îndelednicire. Sameș, Fl. Marin, C. Zamfir sau Troi sunt doar câțiva dintre jucătorii pe care i-a convins să vină la Steaua. Însă aducerea lui Răducanu Necula, în vara lui 1978, a fost poate cea mai inedită și sigur cea mai spumoasă. „Când m-am dus la el acasă, Rică tăia lemne cu joagărul. «Ce faci mă?» – mă întrebă el. «Am venit să vorbesc cu tine» «Ce, mă iei la Steaua?». El era pe-atunci la Sportul Studențesc. «Da» «Dă-te în…, că faci mișto de mine» «Băi Rică, mâine dimineață trebuie să fim la tovarășul ministru Ion Coman» «Cum bă, la ăla mare”» «Da măi. Fii atent că aici nu mai e de glumă». Zis și făcut, a doua zi am mers cu el acolo, iar în ante-cameră era colonelul Nineacă, șeful de cabinet al ministrului. Când am intrat acolo, Rică al meu i-a dat o palmă după ceafă acestui ditamai colonelul, zicându-i: «Tăticu, ia vezi că Ricu se duce la tata și când iese de-acolo o să îți dea ordine». Am încercat să-l ponderez prin gesturi, zicându-i în șoaptă că acolo era totuși armată și că nu era permis un asemenea comportament.Raducanu Zadarnic însă. Colonelul Nineacă, rămas cu gura căscată, a apucat să mă întrebe: «Dar cine-i dânsul?». I-am răspuns. «Aaa, nea Rică, nu-i problemă, n-am cum să mă supăr eu pe mata» i-a spus el zâmbitor. În fine, intrăm la Ion Coman, care atunci când îl vede, îi zice: «Băi Rică, dar ce mare ești mă!». La care Rică: «Bre, eram și cu ochii albaștri, dar m-a uitat mama pe plajă când eram mic și mi s-au bronzat». În fine, încep discuțiile, generalul Coman explicându-i că vrea să-l aducă la Steaua, pentru a face o echipă competitivă și la nivel european. «Lasă bre că vin eu la Steaua și să vezi ce pumni în gură le dau și ce le fac eu lui Sameș și Agiu ca să joace ca pentru o echipă așa mare cum e Steaua». «Bun și cam ce ai vrea, ca să vii la noi?». «Păi să-mi dai și mie un grad». «Păi ce grad ai vrea tu măi Rică?». «Păi ce are și băiatul ăsta din fața mea». Adică eu, care eram maior. «Măi Rică nu poți dintr-odată să ai ca Liță. El e de vreo 4-5 ani la Steaua, a trecut prin niște etape». «Păi atunci mata la ce grade te-ai gândit să-mi dai?». «Locotenent-major». «Ce mama naibii e asta?». «Trei stele în moașta pe gheață» – îi explic eu. «Da băi, dar sunt stele mici, tu ai d-aia mare. Bine, fie. Dar, șefu`, o să pot să opresc mașinile pe stradă atunci când trec?». «Păi cum să oprești, ce ești milițian?». «Bine tăticu, dar vezi să-i bagi și lui Ricu ceva mălai sau măcar să-mi dai niște soldați d-ăia care râmă pe dedesubt, ca să îmi bage și mie gaze la casă». «Nu pot eu să bag gaze în casă», i-a explicat ministrul. În fine, după vreo oră de negocieri, râsete și glume, când să ne luăm la revedere și să ne strângem mâinile, îl apucă pe Rică al meu: «Stai bre că mai am ceva». «Băi nebunule, nu-i mai spune bre tovarășului ministru», i-am spus eu zadarnic în șoaptă. «Bre știi ce mai vreau să te rog, să zici lu ăsta al matale de-aici să nu mă omoare, că i-am zis că atunci când ies o să-i dau ordine». În fine, l-a chemat Coman râzând pe Nineacă ca să-i spună despre ce e vorba și evident că n-a fost nicio problemă. A semnat în cele din urmă pentru Steaua și timp de un sezon și-a văzut de treabă. Dup-aia a început să facă aceleași comicării de care nu s-a lăsat toată viața. Mi-amimtesc că prima oară când a venit îmbrăcat militar la stadion, se aranjase, se frezase, și-a dat cu briantină în păr, se parfumase. Numai că la epoleți, în loc să-și pună stelele înspre margine, și însemnul armei înspre gât, a făcut exact invers și s-a suit în tramvaiul 11. S-a dus la vatman și i-a zis: «Stop. Unde mergi?» I-a explicat ăla traseul. «Lasă bre, schimbă macazul și du-mă direct la Ghencea». Și bietul bietul om s-a supus” – și-a amintit „Liță” în finalul acestor momente hazli.

3 thoughts on “Cum l-a adus „Liță” Dumitru pe „Rică” Răducanu la Steaua

  1. Nu am o statistica personala, dar cred ca “Rica” este primul jucator care a jucat pentru trei echipe bucurestene. Apropo, stii care e fotbalistul care a jucat la cele mai multe echipe bucurestene si care sunt acestea ?

    Like

    1. Strict numai echipe bucurestene de prim-esalon, Adrian Matei (la Dinamo, Rapid, Sp. Stud., Steaua şi FC Naţional) şi Cornel Mirea (la Victoria, Dinamo, Steaua, Progresul şi Sp. Stud.). Asadar ambii cate 5. Ma refer la meciuri strict de prim-esalon. Adrian Matei mi-a atras atentia ca a jucat si pentru Victoria Bucuresti, insa doar intr-un meci de cupa.
      Cu bine

      Like

  2. Raspunsul care il asteptam sa-l primesc era Adrian Matei, dar cel cu 6 echipe, intrucat in statistica mea figura ca a jucat si in campionat pentru defuncta Victorie. Am consultat colectia ziarului Sportul din perioada 1989 si nu am gasit sa fi jucat si in campionat. Prin urmare, statistica mea e una gresita si voi da crezare in continuare maestrului Razvan Toma. Felicitari maestre, merg pe mana ta.

    Like

Leave a Reply

